۱۳۸۸ آبان ۲۲, جمعه

تجارت الكترونيك و شهر مجازي

امروزه تجارت الكترونيك و فروشگاه هاي اينترنتي توانسته اند كم كم جاي خود را در مراكز خريد واقعي و حتي فراتر از آنها باز كنند. واژه تجارت الكترونيك به معاملاتي اشاره دارد كه از طريق شبكه هاي ارتباطي انجام مي پذيرد. ابتدا، خريدار يا مصرف كننده به جستجوي يك فروشگاه مجازي از طريق اينترنت مي پردازد و كالايي را از طريق web و يا پست الكترونيك خود سفارش مي دهد و نهايتا كالاي مورد نظر خود را در منزل تحويل مي گيرد. يكي از امتيازات تجارت الكترونيك كاهش هزينه ها است كه با رشد اينترنت كمتر نيز مي شود.(سرمد سعيدي، 1383). الكترونيكي كردن پرداخت ها و دريافت ها آگاهي سريع تجار از فرصت هاي تجاري موجود در شهر، محيط رقابتي قابل توجهي را در عرصه تجارت بوجود آورده است و تقويت خواهد كرد. در اين صورت تجار و مردم نسبت به فرصت هاي تجاري موجود در شهر آگاهي پيدا مي كنند و در صورت تمايل مي توانند به صورت الكترونيكي براي استفاده اقدام نمايند.(جلالي،1388)
مطابق گزارش ساليانه eMarketer در سال 2006 اندازه تجارت الكترونيك در اروپا تا 133 ميليارد دلار رشد داشته است. تحليلگران معتقدند با توجه به رشد سريع سالانه بيش از 25 درصدي تجارت الكترونيك در عرض 5 سال اين رقم به مرز 407 ميليارد دلار در سال 2011 خواهد رسيد. انگلستان، فرانسه و آلمان پيشتاز بازار تجارت الكترونيك اروپا هستند، اين كشورها بزرگ‌ترين اشتراك (نزديك به بيش از 72 درصد) را در زمينه شكل معاملات دارا هستند. بازار تجارت الكترونيك انگلستان در پله نخست قرار دارد و به گفته صاحب‌نظران در سال 2007 به 84 ميليارد دلار رسيد و اين به معناي 39% رشد نسبت به سال 2006 است. آلمان در مقام بعدي قرار دارد در حالي‌ كه از لحاظ مشتريان آنلاين (كه تعدادشان به 3 ميليون نفر مي‌رسد) در جايگاه نخست است. . http://www.simorghweb.com/?page=article&id=59

درتجارت الکترونیک مدلهای زیر وجود دارد.( سرمدسعيدي، 1383)
▪ تجارت Business to Business-B۲B ( تجارت اینترنتی بین دو بنگاه )
▪ تجارت Business to Consumer-B۲C ( تجارت الکترونیکی بین بنگاه و مصرف کننده )
▪ تجارت Consumer to Consumer-C۲C ( تجارت الکترونیک بین مصرف کننده و مصرف کننده )
▪ تجارت Business to Administration-B۲A ( کلیه معاملات مالی و تجاری بین شرکتها و سازمانهای دولتی )
▪ تجارت Consumer to Administration-C۲A ( هر گونه امور کسب کار بین دولت و مردم )
▪ تجارت-G2G Government to Government
▪ تجارت Government to Business -G۲B
▪ تجارتEmployee-G2E Government to
▪ تجارت Peer to Peer - P۲P(توضيحات بيشتر)


با توجه به رشد روزافزون اين نوع تجارت در جهان و اهميت اين نوع تجارت در دولت الكترونيك و كلان شهرهاي مجازي ايران به نظر مي رسد اگرچه قدم هاي مثبتي در ايران صورت گرفته است، ولي هنوز بسياري از بنگاه هاي اقتصادي، كارخانجات توليدي كه جزء مهم اين تجارت هستند، از داشتن يك وب سايت كه شايد نخستين گام باشد، بي بهره اند. روزانه دربسياري از كلان شهرهاي ايران و از جمله پايتخت،‌ تهران شاهد هستيم كه مردم براي ساده ترين لوازم و امكاناتي كه به راحتي از طريق فروشگاه هاي اينترنتي و اينترنت بانك ها قابل دسترسي و فراهم آوري هستند، ساعت ها از وقت و هزينه خود را مصرف مي كنند و به تبع آن موجب ترافيك، آلودگي هوا و ‌خستگي روحي و جسمي خود مي شوند. در اين ميان به نظر مي رسد اطلاع رساني و ايجاد فرهنگ آموزش تجارت الكترونيك، در راستاي اهداف دولت الكترونيك كه اقتصاد و تجارت سهم زيادي در آن دارند از جمله وظايف مهمي است كه تلاش جدي در جهت آن صورت نگرفته است. لازم است دولت از طريق رسانه ها و مطبوعات در جهت اعتباردهي به اين مراكز و معرفي آنها، لزوم و امكان استفاده از كارت هاي اعتباري از طريق اينترنت در جهت تسهيل خريد مشتريان اقداماتي را انجام دهد تا اينكه بتوانيم در كنار رشد كاربران اينترنتي ، به صورت هدفمند در جهت خريد و فروش،‌كسب و كار و تجارت الكترونيك هم گام برداريم.
منابع:
1.سرمد سعيدي، سهيل، وحيدرضا ميرابي. تجارت الكترونيك. تهران: پرسمان،‌1383.
2.جلالي، عل اكبر. شهر الكترونيك. تهان: دانشگاه علم و صنعت ايران، 1383.
3. http://www.simorghweb.com/?page=article&id=59 مشاهده شده در تاريخ 20/8/1388.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر