۱۳۸۸ آبان ۱۴, پنجشنبه

خدمات مجازي شركت راه آهن شهري تهران و حومه(مترو)(مقاله 700 كلمه اي)


مقدمه
ازدحام و تراکم جمعيت هاي بزرگ و تفاوت جمعيت شب و روز در شهرهايي مثل تهران، نيويورک، لندن و توکيو همراه با آلودگي گسترده نور، صدا، هوا و فضا و مسئله ترافيک و زمان، منشاء يافتن چاره اي براي کاهش آلام ناشي از زندگي در اينگونه شهرها شده است. مهمترين مسئله در اين شهر ها حرکت جمعيت است.حرکت جمعيت اعم از حرکت با وسيله نقليه و يا ازدحام جمعيت در مراکز فروش و خدمات اداري و رفاهي شهر، علت اصلي بسياري از "مسائل شهري" اعم از مسائل انساني شهري و يا حوادث و سوانح شهري در شهرهاي بزرگ مي باشد. با ظهور صنعت همزمان ارتباطات (عاملي، 1383)، کامپيوتر و بدنبال آن ارتباطات شبکه اي از طريق آرپانت و سپس شکل فراگير اين ارتباط در قالب اينترنت فضاي جديدي براي شهر بوجود آمد که از آن تعبير به "شهر مجازي" مي شود(عاملي، 1384)
متن
شركت راه آهن شهري تهران و حومه(مترو) به عنوان يكي از اركان مهم در حمل و نقل عمومي در كلان شهر تهران مي باشد كه نقش مهمي را در كنترل ترافيك وحشتناك تهران ايفا كرده است و روز به روز بر اهميت آن افزوده مي شود. يكي از اهداف ايجاد شهر مجازي تهران كنترل ترافيك شهري، آلودگي شهر و در نتيجه انجام بسياري از كارهاي روزمره زندگي از طريق الكترونيك و اينترنت مي باشد. اگر میزان هر سفر درون‌شهری را 4 دقیقه در کیلیومتر فرض کنیم، با میزان 12 میلیون و 500 هزار سفر روزانه، تقریباً زمانی برابر با 835 هزار ساعت زمان شهروندان در سفرهای روزانه صرف می‌شود. این آمار بدون در نظر گرفتن مدت زمانی است که صرف امور اداری می‌شود. هر چند که زمان شهروندان می‌تواند صرف کارهای مفیدتری شود، اما همین امر که زمان افراد در ترافیک‌های پیچیدۀ شهری و یا در فرایندهای دیوان‌سالارانۀ ادارات تلف نمی‌شود و فرسایش ذهنی برای شهروندان ایجاد نمی‌شود خود می‌تواند نقطۀ قابل تأملی در ایجاد روش‌های جایگزینی برای انجام امور و فعالیت‌های اداری باشد. متروي تهران به عنوان زيرمجموعه اي از شهرداري تهران مي تواند خدمات بهتري را به صورت مجازي در اختيار شهروندان قرار دهد. در اين نوشت با مطالعه وب سايت متروي تهران به نشاني اينترنتي http://metro.tehran.ir/ ضمن ارزيابي وب سايت به نقد و ارائه راهكارهاي بهتر براي فعال شدن وب سايت و خارج شدن آن از حالت يك سايت اطلاع رساني به سايتي فعال و درگيرانه با مشتريان و مسافرين خود مي پردازد. سايت متروي تهران شامل اطلاعاتي شامل تاريخچه و گزينه اي براي ثبت نام كاربران، اهداف متروي تهران، ‌زمان بندي حركت و نقشه مسيرهاي مترو، اطلاعاتي درباره انواع بليط هاي مترو ، روش هاي ساخت تونل هاي مترو، پروژه هاي انجام شده، در حال انجام و در دست بررسي و مطالعه متروي تهران آمده است. در گزينه تماس با ما هم آدرس ايميل مديرعامل، روابط عمومي ...و تلفن هاي مربوطه آمده است. پايگاه اطلاعاتي مترو تهران بيشتر به يك سايت اطلاع رساني در زمينه خدمات مترو تهران مي باشد و در زمينه تعامل با مشتريان و مسافران فعاليت كمتري دارد كه به نظر مي رسد براي متروي تهران و در كل براي شهر تهران و ايجاد خدمات مجازي مناسب تر براي شهروندان مي تواند مهم باشد.

نقد و پيشنهاد
1. از مواردي كه براي پايگاه اطلاعاتي متروي تهران در راستاي خدمات مجازي كه در شهر تهران مفيد به نظر مي رسد، مقوله كارت هاي بليط اعتباري اينترنتي و امكان شارژ كارت هاي اعتباري مترو از طريق اينترنت است كه زمان زيادي از وقت مسافران را در زمان صبح و عصر تلف مي كند و علاوه بر اين خستگي مضاعف روزانه را به همراه دارد.
2. مناقصات و مزايداتي كه شركت متروي تهران در راستاي اهداف خود دارد، نيز مي تواند به صورت آن لاين و اينترنتي انجام شود تا شفافيت كافي براي اين قبيل فعاليت ها فراهم شود.
3. وب سايت همچنين مي تواند امكان مسيريابي براي مسافران را فراهم آورد، كه در اين مورد مبدا و مقصد سفر توسط كاربر وارد شده و بهترين و كوتاهترين و سريعترين مسيري كه مترو مي تواند درخدمت مسافر باشد، به كاربر و مسافر نشان داده شود.
4.امكان ثبت نام متقاضيان تبليغات در مترو، تجارت در مترو موارد مشابه نيز مي تواند از گزينه هاي ديگر باشد.
5.سايت از نظر لينك به سايت هاي مربوط به خود، از جمله شهرداري، اداره حمل و نقل و ترافيك، اتوبوسراني و ارگان ها و سازمان هاي مربوطه نيز ضعيف عملكرده است و مي تواند خدمات بهتر و ارتباطات بهتري را فراهم‌آورد.

نتيجه
شركت راه آهن شهري تهران و حومه(مترو) كه از شركت هاي زيرمجموعه شهرداري تهران مي باشد، بايد در ارائه خدمات مجازي پيشرو بوده و شركت هاي ديگر را به استفاده از خدمات و امكانات مجازي تشويق كند و در اين راه ياور شهرداري در ارائه خدمات مجازي اگرچه اندك، باشد.
منابع:
1.عاملي، سعيد. دو فضائي شدن شهر: شهر مجازي ضرورت بنيادين براي کلان شهرهاي ايران.فصلنامه فرهنگ و ارتباطات. شماره 2 و 3. ص. 117-134..
2.http://www.ictna.ir/ ، ملاحظه شده در تاريخ 8/9/1388.
3.http://metro.tehran.ir/ ، ملاحظه شده در تاريخ 2/9/1388.
4.http://www.tfl.gov.uk/ ، ملاحظه شده در تاريخ 8/9/1388.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر