۱۳۸۸ آبان ۸, جمعه

استفاده از اينترنت و نهادهاي سياستگذار فرهنگي و آموزشي




تيتر صفحه 9 روزنامه ايران، عنوان "نقش مدارس در يك پديده جديد: آموزش حفاظت در برابر اينترنت" را موضوع گزارش خود قرار داده است. در اين گزارش به طور خلاصه آمده است: دستگيري تعدادي از گردانندگان و كاركنان سايت هاي غيراخلاقي در چند ماه پيش تنها بخشي از خطراتي كه كودكان و نوجوانان را در فضاي اينترنت احاطه كرده است را آشكار كرد. در اين گزارش به انسجام بيشتر آموزش و پرورش در برابر حفاظت دانش آموزان در برابر اين نوع سايت ها تاكيد شده است و به مسولان امر در مورد تنها راه برخورد با اين گونه سايت ها يعني فيلترينگ كردن آنها ايراد وارد كرده است،‌ چرا كه صدها راه براي استفاده از اين سايت به روشهايي ديگر وجود دارد. مضرات استفاده از اينترنت براي نوجوانان و كودكان كه توسط افراد خبيث نشانه رفته‌اند،‌ بسيار است به گونه‌اي كه برخي با استفاده از تصاوير ناهنجار و يا سخنان آزار دهنده باعث شوك و ناراحتي و افسردگي استفاده كنندگان مي شوند. رايانه ها امروزه با همان سرعتي كه به عنصر ضروري زندگي تبديل مي‌شوند،‌ منبعي براي گسترش فعاليت خلافكاران هم تبديل شده است. در اين راستا همفكري و تلاش خانواده‌ها و مدارس به عنوان دو ركن مهمي كه كودكان و نوجوانان در آن تربيت مي‌شوند،‌ مي تواند مهم باشد. آموزش استفاده صحيح و مناسب از اينترنت به دانش آموزان، ‌آموزش اينترنت براي بهبود مهارت هاي زندگي عصر حاضر درحاليكه بسياري از والدين ايراني نه آشنايي كافي به رايانه و اينترنت دارند و نه روي خوشي به آن نشان مي دهند،‌ ضروري به نظر مي‌رسد. هم چنين به لزوم تصحيح فرهنگ استفاده از اينترنت به كمك مدارس اشاره شده است و نويسنده فقر محتوايي سايت هاي فارسي را دليلي بر استفاده از نوجوانان و دانش آموزان از chatroomها و استفاده از منابع تصويري صرف بيان مي كند و خواستار جذابيت محتوايي سايت هاي فارسي شده است.

نوشته من: امروزه كامپيوتر و اينترنت دو ابزار مهم دنياي اطلاعاتي و ارتباطي شده اند كه خواه ناخواه مضراتي را براي استفاده كنندگان آن خواهد داشت. همواره ورود ابزارها و تكنولوژي هاي مدرني مانند موبايل،‌ كامپيوتر، ‌اينترنت و صدها رسانه و تكنولوژي ديگر كه به جامعه‌اي كه پذيرنده تكنولوژي است، با چالش‌هاي فرهنگي استفاده از اين تكنولوژي ها و ابزارها مواجه است. مدرسه به عنوان نهادي كه دانش آموزان حداقل تا سن 17 سالگي در آن از لحاظ علمي و فرهنگي پرورش مي يابند و بنيان فرهنگي و علمي نوجوانان را تشكيل مي دهد‌، مي تواند نهاد مناسبي براي آموزش فرهنگ مناسب شيوه هاي استفاده از اين تكنولوژي ها تبديل شود. نهادهاي فرهنگي و آموزشي كشور بايد در صدد تهيه يك برنامه و سازماندهي فرهنگي تكنولوژي هاي مدرن برآيند و به گونه اي اين تكنولوژي را با فرهنگ و هويت ايراني تطابق دهند و به گونه اي آن را بومي كنند كه از ويژگي هاي مثبت علمي و تكنولوژي آن در جهت استفاده علمي و پژوهشي و رسيدن به شاخص هاي علمي جهاني استفاده شود و هم سياست هايي را برنامه‌ريزي و ساماندهي كنند كه با فرهنگ ايراني و اسلامي هماهنگ باشد كه لزوم همفكري و تلاش متخصصان امر ITو كامپيوتر و متخصصان امر آموزشي، تبليغاتي و فرهنگي كشور را بيش از پيش ضروري مي‌نمايد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر